• content_img
  • content_img
  • content_img
  • content_img
  • content_img

Čičoka

Vrhunac sezone su zimski mjeseci.

 

Blagotvorna djelovanja

Čičoka se odlikuje niskom energetskom vrijednošću i visokim sadržajem vitamina i minerala. Dobar je izvor kalija i fosfora. Kalij je važan za kontrolu krvnoga tlaka, prijenos živčanih impulsa, rad mišića i srca te regulaciju vode u tijelu. Fosfor je sastavni dio kostiju, zubi, molekula DNA i RNA, a važan je faktor za procese na razini stanice. Čičoka također sadrži kalcij, magnezij i željezo u nešto manjim količinama, međutim, zahvaljujući inulinu njihova je apsorpcija poboljšana. Važan su sastojak čičoke vitamini koji su, kao i minerali, važni za pravilno funkcioniranje organizma. Ona sadrži vitamine B skupine, vitamin C i provitamin A (beta-karoten). Čičoka je zanimljiva i po tome što je izvor esencijalnih aminokiselina, tj. aminokiselina koje organizam ne može proizvesti.

Budući da uvelike pomaže zdravlju i vitalnosti, čičoka se preporuča širokom krugu korisnika. Uvođenjem čičoke u prehranu, bolesnicima se mogu popraviti njihova stanja i olakšati tegobe. Čičoka može pomoći kod probavnih infekcija i smetnji, alergija na hranu, visokog krvnog tlaka, povišene razine masnoća u krvi, kardiovaskularnih oboljenja, anemije, osteoporoze, dijabetesa, pretilosti, a sudjeluje i u njihovoj prevenciji.

Jedna od najvažnijih sastojaka čičoke je inulin – polisaharid koji

sadrži fruktozu. Inulin je prebiotik, što znači da stimulira razvoj korisnih bakterija u crijevima (bifidobakterija i acidofila) koje imaju višestruko djelovanje na zdravlje. One eliminiraju štetne mikroorganizme crijevne flore (Clostridium sp., Salmonella sp., E. coli, Candida sp. itd.), sprječavaju crijevne infekcije, poboljšavaju apsorpciju minerala, same proizvode vitamine B skupine, smanjuju proizvodnju jetrenih toksina, jačaju imunitet i pomažu u prevenciji raka debelog crijeva. Inulin, dakle normalizira probavu, revitalizira crijevnu floru kod primjene antibiotika, pomaže kod opstipacije i crijevnih infekcija. Osim toga, inulin normalizira razinu triglicerida i kolesterola u krvi, čime sprječava kardiovaskularna oboljenja i postepeno smanjuje masne naslage, koje muče mnoge ljude s viškom kilograma. Kako razgradnjom inulina ne dolazi do porasta šećera i inzulina u krvi, čičoka je odlična namirnica za dijabetičare.

 

Pohrana

Čičoku je potrebno čuvati na hladnom, tamnom i suhom mjestu gdje se može očuvati prilično dugo.

 

Priprema

Čičoka se najčešće priprema na isti način kao krumpir. Prije pripreme dovoljno ju je temeljito isprati da se očiste eventualni ostatci zemlje. Može se kuhati  i peći, ali se može pripremati i sirova, na salatu s ostalim povrćem, ili kao zimnica.

 

 

Sezona:

listopad – ožujak